Pluizebol

Eén van de aspecten waar ik niet goed op voorbereid was toen in wethouder werd, is dat veel meer mensen wat van je willen weten dan voorheen. Even snel een pak spaghetti halen kost een stuk meer tijd dan vroeger. Dat geeft verder niet, alleen moet je niet alvast het water opzetten want dan kan het zijn drooggekookt als je thuis bent.

Dus toen het steeds duidelijker werd dat ik geen hardnekkig griepje had waar een bacterie bij was gekomen, maar een goed behandelbare vorm van leukemie, bedacht ik al snel dat het geen optie was om dat proberen stil te houden. Je zal toch ook moeten verklaren waarom je vergaderingen mist en afspraken afzegt. En ik was niet de enige Eemnesser op de afdeling.

Een enorm geluk is dat ik hairy cell leukemie heb, in het Nederlands vertaald als pluizebol leukemie. Dat is één van de best behandelbare vormen van kanker die er is. Met vijf dagen chemotherapie zijn de woekerende cellen verdwenen. Elke chemotherapie is op je tanden bijten, maar je kunt gewoon thuis zijn en vijf dagen is natuurlijk lekker kort. De kans dat de pluizebolcellen jaren later nog een keer gaan woekeren is groot, maar dan is de behandeling weer even kort en even effectief.

Ik was daarom helemaal niet zo geschrokken van het gesprek met de dokter. Die ochtend had ik een beenmergpunctie gehad en dan begin je wel wat te vermoeden natuurlijk, hoewel dat officieel nog over het uitsluiten van leukemie ging. Toen de dokter vertelde wat ik had, dat de kans van slagen van de chemo hoger dan 95% is, en dat ik niet kaal word en zo, was ik eigenlijk gewoon blij. Voor het einde van de maand genezen en aan het bijkomen van de chemotherapie, dat klinkt heel goed als je op zo’n afdeling ligt. Waar heel wat mensen veel minder geluk hebben…

Daarom dacht ik: ik zet het verhaal meteen maar op twitter en facebook, want dan kan ik er meteen bij zeggen dat het allemaal meevalt. Ik kreeg veel reacties op facebook, want ja, er staat toch leukemie. En daar heb je al snel verschrikkelijke beelden bij. Dus veel geschrokken reacties en veel aanmoedigingen om snel beter te worden. Iedereen bedankt!

De pluizebol-variant is echt beter behandelbaar dan allerlei andere vormen van leukemie. In november ben ik weer even gezond als vroeger, en moet ik alleen af en toe bloed laten prikken. Dat kan het probleem niet zijn… Dus niemand krijgt een dramatisch verhaal opgedist rond De Minnehof, als ik zeg dat het goed gaat meen ik het. Oké, je kan zoiets beter niet hebben, maar het leven zou nog leuker worden als je de Staatsloterij wint; je kunt gewoon niet alleen maar mazzel hebben.

Leave a comment